Sjouwen door Phnom Penh

2 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag op tijd opgestaan, om de hoek in een kroegje lekker ontbeten. Om half 10 de tuk genomen en naar het Koninklijk paleis. Bij de ingang opgewacht door een aardige Cambodjaanse gids die wel wat geld wilde verdienen. Samen met een Australiër met roots in Venlo konden we een deal sluiten. Wel zo vertrouwd dus. Schitterend weer. Pracht en praal! Tussen kunst en kitsch: de chinees in de stad is kitsch, hier is het kunst, miljoenen waard. Na het paleis rondkijken, foto's maken, eten en me blijven verbazen over het verschil tussen armoede, chaos, overleven met een eigen handeltje op straat en de enorme rijkdom en offers die naar de tempels gebracht worden. Na een dag sjouwen liet ik me afzetten bij de Russische markt. Je weet niet wat je ziet! Kleding, sieraden, huisraad, pulletjes, zijde sjaals, vlees, vis, fruit.......
Rond 16.00 uur terug naar huis en met Henk aan het zwembad gehangen. In een gezellig restaurantjes weer een lesje "local food" gehad (je bent met een leraar op stap of niet... ha, ...ha,...). Ik weet wel dat het zeker niet aan het eten ligt als de terugkeer in de toekomst wat langer duurt.