International School of Phnom Penh

3 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Yes, been there, don that....

Met de scooter om 6.45 uur naar school. Door de bewaakte poort, id. laten zien  en met een visitorspas naar binnen. Enorm elitair met o.a. presidentiële kleinkinderen. Dus een bewaakte omgeving. Eenmaal binnen, ben je dat helemaal vergeten en stap je een onderbouw afdeling binnen die wij in Nederland ook kennen. Verjaardagskalender, weekritmekaarten, wandplaten met normen en waarden die in iedere klas hangen. Voor mijn collega's van de Hazenkamp: PAD kaarten, gedragsmatrixen enz. Tellen op de vloer en aan de wand. De boekenhoek en de plastic bakken voor het verzamelen van de bekers en pauzehapjes. Vooral spelen, spelen, spelen. Henk zorgt als leerkracht voor de juiste voorwaarden en de TWEE !!! klassenassistentes zorgen voor de rest. Henk werk en speelt mee, observeert de kinderen en regelt een heleboel.       De dag begon met een prentenboek. Ik mocht hem voorlezen, prachtig, allemaal nationaliteiten in een klas, vooral Aziatisch: Cambodja, China, Korea, maar ook Noorwegen, Denemarken en Evi uit Nederland. Die bleef ook de hele dag zoveel mogelijk bij mij in de buurt, een dagje Nederlands praten is wel zo prettig als je pas vanaf de kerstvakantie in Cambodja bent. Engelstalige kinderen, dus in het Engels. Daarna veel met de kinderen gespeeld en de hele school met Henk bekeken. Zowel basisschool als middelbare school zitten in het gebouw. Een grote binnen- en buitengymzaal, op drie hoog nog een grote speelzaal voor de kleuters. Een 50 meter zwembad voor de zwemlessen en het wedstrijdteam die internationaal wedstrijden zwemmen. Vervolgens mocht even op de Nederlandse school kijken: de nieuwe Taalactief, Nieuwsbegrip,  Veilig Leren Lezen en de Cito  rondes waren ook klaar.  Om 14.30 uur werden de lieve kindertjes weer opgehaald, nog iets afwerken en gauw naar huis.

Tas inpakken, nog even op het dak zwemmen en om 21.00 uur vliegen we naar Bangkok. Kunnen we dan even niks doen, komt wel goed uit.

Ehhhh ,  even niks doen???!!!                                                                                                       Een vlucht van 40 minuten, dat was wel heeeeel even niks doen! In Bangkok de taxi naar het hotel en voor we het wisten zaten we vanaf 23.30 uur met een cocktail midden in de homoscene. Incl. homostraat, lekker swingen in een club en een dragqueen met YMCA . ..... Van kleuterklas naar nachtclub is maar een kleine sprong van 500 km. en 3 uur verder. Tja met Henk in Bangkok heeft zijn gevolgen......ha, ha,.... Tijd om te gaan slapen, het is 3.07 uur. Welterusten.

1. Geert:
    3 maart 2017
    Hier gaat je hartje open. Maar eerst en vooral genieten
  2. Huug:
    3 maart 2017