Killingfields Phnom Penh

2 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

De dag begonnen met een rit van een half uur op de scooter van een Cambodjaan       (Henk heeft zijn netwerkjes) door de straten, buitenwijken en de stad uit naar een van de killingfields van Cambodja. De genocide werd op indringende wijze duidelijk gemaakt. De Rode Khmer heeft eind jaren 70 op gruwelijke wijze huisgehouden 1 op de 4 Cambodjanen is onder andere op deze plek op beestachtige wijze vermoord. Je liep letterlijk over de botten op de massagraven. Nog regelmatig komen er kledingstukken en botten en schedels naar boven. De sfeer en ellende deed denken aan de gaskamers tijdens de tweede wereldoorlog. Nog velen getekend voor het leven. Naast alle gezelligheid, cocktailtjes,  pracht en praal van de tempels en Budha vereringen, realiseer je je dat samen met de huidige armoede er ook nog erg veel oorlogsleed  in het land leeft.

Heel tegenstrijdig, hierna ging ik met dezelfde scooter weer terug naar het centrum. De grote Central Market was een groot feest. Prachtig geel rond gebouw, waar weer alles verhandeld werd wat los en vast zat. Daarna naar Wat Phnom, een prachtige tempel die ik deze week niet mocht missen. Natuurlijk weer helemaal vergeten te eten, dus om 15.00 uur een leuk tentje gevonden voor de lunch, waar Henk na zijn werk ook heen ging. Daar nog even gezellig gezeten en het avondprogramma kon beginnen.

Een wandeling naar een panoramaterras aan het water, happy hour, dus 2 cocktailtjes voor de prijs van 1, dus drink je het dubbele,  ....hik.....  In het donker naar de boot gelopen voor een tochtje van een uurtje over de Makong . Heerlijk eten aan het water en tot slot een toetje in de lekkerste homotent van Phnom Pehn, lekkere mannen kijken in Superman  kleren... ha...ha....

Morgen met Henk mee naar school. Om half 6 opstaan, school start om 7 uur. Moet nog een prentenboek in het Engels voorbereiden voor de kring.

PS problemen met opslaan van foto's even geen nieuwe foto's. DOEI........