Koninklijk Paleis, Bangkok.

4 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Bangkok is een feest! Vanmorgen de boot gepakt om naar het Koninklijk paleis te varen. Een tuktuk of taxi is veel te omslachtig in dit drukke verkeer. Hij stopte eerst bij Wat Arun. Eens schitterende tempel met veel pracht en praal.  Daarna naar het Koninklijk Paleis. Dat was een onderneming: Door douanecontroles alsof je op het vliegveld was, kon je de boulevard oplopen richting het paleis. Sinds de dood van de koning lijkt alles een stuk strenger te verlopen dan voorheen. De huidige koning, zijn zoon met een beruchte geschiedenis qua levensstijl, zit inmiddels op zijn gouden stoel. Eenmaal bijna bij de tickets,  bevalen de bewakers dat mijn broek te kort was (snotverdorie, had ik mijn topje omgeruild voor een bloes met lange mouwen bij 35 graden, blijkt ook je broek tot over de knie uiteindelijk niet koningsbestendig . ... en hij ZAG me niet eens!!!!!), en ik dus bij de kledinguitleen een lange wikkelrok op mijn toch wel lange korte broek moest doen!!!! Afijn, omdat je je als gast in een gastland dient te gedragen overwon het respect voor de lokale bevolking en de nieuwe koning en droeg ik een wikkelrok tot op mijn enkels dat in ieder geval mijn looptempo enorm belemmerde en, niet te vergeten, toegang gaf tot een paleis.. Tot zover de voorbereidingen. Eenmaal binnen kwam je iets tegen waar ons koningshuis jaloers op kon zijn. De zuilen vol goud en edelstenen,  een tempel waar Boeddha met vele offers aan eten, bloemen en geld werd geëerd en nog veel meer waarvan je denkt dat het alleen maar is sprookjes en fantasieën. Het is echt! Overweldigend! Helaas kan ik even geen plaatjes bij de praatjes geven, maar dat komt na maandag. Eenmaal terug in het hotel, samen met Henk lekker met een biertje aan het zwembad gegeten,  dan we hadden we na zo'n dag wel n verdiend (vonden we).

Maar.... De dag is nog niet voorbij: Henk trakteerde me op een diner op een mooie authentiek houten schip. Skyline van Bangkok, lichtjes, bootjes en vooral samen terugkijken op een week die wel nooit meer zullen vergeten. Henk vliegt morgenavond terug naar Phnom Pehn en ik naar Dusseldorf. Waarschijnlijk zien we elkaar voorlopig even niet meer, maar dit koesteren we. Als toetje nog even naar DJ. station om nog even lekker te swingen en mooie mannen te bekijken.

Groetjes, Evelien.

1. Ellen:
    4 maart 2017
    Hele goede reis en behouden thuiskomst
  2. Susan Janssen:
    4 maart 2017
    Wauw, wat heb jij allemaal meegemaakt! Neem alle herinneringen mee in je "rugzakje", vast een reis om nooit te vergeten. In Tegelen praten we gauw weer bij. Goede terugreis!
  3. Geert:
    5 maart 2017
    Schitterend, wat een reis. Geniet er van.
    De rest horen we wel als je thuis bent