Quebec city

12 augustus 2015 - Quebec, Canada

Dag  9, 12-08-2015

Vandaag vertrokken naar Quebec City.  Op de ochtend nog wat vissen en de boel inpakken en op de afgesproken tijd van 12.00 uur, om 13.00 uur vertrokken, je bent een Wiersma of niet!  Het afscheid was vooral van het huisje, de familie zien we allemaal later nog een keer op de verjaardag van Henk op vijdag 21 aug. Na een paar uurtjes rijden reden we rond19.00 uur Quebec binnen. Hotel zoeken, beetje eten en om 22 .00 uur aan de kade van de St Laurensrivier een prachtig vuurwerkspectakel  bekeken. Ik moet jullie zeggen, zo zijn we nog niet eerder ontvangen! Plaatjes staan bij de praatjes.

Dag 10, 13-08-2015

Nog nagenietend van heerlijke pizza in het beste pizzarestaurant van Quebec (volgens een hele aardige hotelmedewerker, en hij had gelijk) laten weer eens rustig de dag passeren. Een dagje geschiedenis die terug gaat naar 1625. Daar gaan we jullie niet helemaal mee belasten anders sluit je nu al dit blog. Toch snappen we nu waarom ze nu nog Frans spreken in deze provincie:  Vanuit Frankrijk proberen met toestemming van de paus katholieke zieltjes te winnen in deze stad en later provincie. Wat de uiteindelijke gevolgen zijn: af en toe denken we op vakantie te zijn in Frankrijk, waar ook de Engelse taal gebezigd wordt. We kunnen nu naar hartenlust de rijke historie die in alle eeuwen in tact is gebleven bekijken. Imposante gebouwen, mooie musea en geweldige straatjes. Overal straattheater , muziek  en een heerlijk sfeertje. Freek en Rintse zijn zo vrij om op de middag terug te gaan  naar het hotel, hun portie cultuur zat erop en moesten dat nodig weer omwisselen met het hotel zwembad en wat digitaal gedoe. Tja, hoe dachten jullie er als puber over toen je met je ouders.......  We moeten wel even kwijt dat onze mannekes fantastisch meedoen en met veel plezier alles over zich heen laten komen wat er gebeurt.

Dag 11, 14-08-2015

Tweede volle dag in Quebec. Om 8.00 uur opstaan om de wisseling van de wacht te zien in de Citadel om 10.00 uur, zodat we van tevoren ook genoeg tijd hadden voor een ontbijtje.  Tja...als je pas om 9.00 uur uiteindelijk uit je nest komt, kun je zo'n ontbijtje natuurlijk vergeten. Dus eerst de wisseling van de wacht, je bent hier maar een keer, dus het ontbijtje kon wachten. Kijk in het filmpje vooral naar de witte geit. Een cadeautje van de Britse koningin, hij doet iedere ceremonie mee, met gouden hoorntjes, hilarisch! Na het eten terug naar de Citadel voor een rondleiding. Vervolgens nog even het centrum in voor de gemiste dingen van gisteren en het aanschaffen een idioot stuk chocola wat alleen gegeten kan worden met het juiste gereedschap: hamer en beitel. Aangezien dat niet in het vliegtuig mee mocht, wachten we met een engelengeduld tot we weer bij Henk en Carol zijn. Vanavond hadden we besloten om eens lekker gek te doen na de hamburger en pizza van de laatste dagen: een steakhouse en dat hebben we geweten......ik wil nu al weer terug!

Dag 12, 15-08-2015

Alweer de laatste dag van Quebec. We sloten dit vandaag af met de watervallen van Saint-Anne-de-Beaupre, ongeveer 40 km. boven Quebec. Na de stad weer een stukje Canadese  natuur snuiven doet een mens goed. Morgen vertrekken we naar Trois Rivieres, midden tussen Montreal en Quebec in. Met zeer goede herinneringen verlaten we deze stad vol prachtige historie en een heerlijke sfeer. Als we ergens geen spijt van hebben, dan is het dit wel (van al het andere overigens ook niet). Foto's zeggen meer dan woorden, hier laat ik het dus weer bij.