Dag 3 - Geschiedenisles HCMC

20 februari 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag heb ik me gewaagd aan een stuk geschiedenis van Vietnam, namelijk de Vietnamoorlog. Een stukje algemene kennis kan nooit kwaad. Ik kwam niet verder dan dat je in de jaren '70 niets anders op het nieuws hoorde over dit onderwerp. En vanuit je kind-zijn weet je niet beter dat Vietnam onlosmakelijk verbonden is met een hoop ellende, maar inhoudelijk had ik niet meer kennis van zaken dan "iets met Amerika" en Vietnamese vluchtelingen op bootjes. De link naar Vietnamese loempiaatjes op de markt kan ik nu ook beter plaatsen. Mijn speurtocht begon vanmorgen achterop de scooter van mijn taxi, Henk was werken, dus alleen op pad! Mijn taxi bracht me weer door het hilarische verkeer naar mijn bestemming, het oorlogsmuseum. Wat ik eerder in mijn mijn boek gelezen heb, kwam hier terug. Wat je niet leest, maar hier wel zag waren de gruwelijke beelden van journalisten die al of niet de oorlog overleefden. Wat veel indruk maakte waren de beelden van de gevolgen van de chemische wapens die de Amerikaanen gebruikten om de bladeren van de bomen te vernietigen. Zo konden ze de Vietcong beter traceren. Diezelfde chemische troep kwam in de rivieren en dus drinkwater terecht. De verminkingen die dat bij de later geboren kinderen veroorzaakten waren vreselijk. Dat voor zover.

Op de middag nam ik de bus naar het tunnelgebied ongeveer 50 km. buiten de stad. Een gids was mee die ons als een volleerde docent een geschiedenisles gaf, geweldig! Eenmaal bij de tunnels, die door de Vietcong gegraven waren om maar zo onzichtbaar mogelijk te blijven voor de Amerikanen, leidde onze gids ons door de oorlog heen. Zelf mochten we er ook een stuk doorheen, een claustofobische tocht, kruipend door de gaten....blij dat ik er weer uit mocht.

Rond 19.30 uur weer bij Henk thuis, Jurriaan had een lekkere maaltijd. Nog een duik in het frisse zwembad en me klaarmaken voor mijn 3-daagse trip morgen in de Mekong-delta. 05:30 opstaan, 06.30 uur op pad.....welterusten.....